"Dalam kapal ini dia tidak susah, sebab sebahagian besar daripada penumpang-penumpang dek yang bersama-sama dengannya itu dapat bercakap dalam satu bahasa sahaja, bahasa Tamil. ... Satu perkara besar yang membuat mereka senang bergaul ialah mereka itu tergolong dalam satu kasta Paria. Mereka tidak takut mengotori sesiapa kalau bersentuhan dan mereka bebas lepas bergaul. Tempat dalam kapal itu tidak teratur, mereka ditempatkan sahaja berasak-asak seperti kambing."
-Interlok m/s 251*

wallao wei! sebab perenggan ni saja, terlompat-lompat puak2 ni buat protes. perkauman la, rasis la, apa la. satu Malaysia nak kecoh.

meh sini nak bitau sikit.

yang buat protes tu baca habis tak novel ni? apa? tak habis baca? ke tak baca langsung?

tu la. lain kali, belajar bahasa kebangsaan betul-betul. bila belajar bahasa Malaysia, maknanya mesti boleh faham, betul tak? bila boleh faham, baca la novel ni sampai habis.

kalau baca sampai habis, mesti la akan baca perenggan ni.

"Maniam sekarang sudah dapat menyesuaikan dirinya dengan kehidupan di Pulau Pinang. Dia berasa senang hidup di negeri ini, kerana untuk pertama kali dalam hidupnya dia berasa dia juga seorang manusia seperti orang lain. ... dia juga tidak takut dengan pantang larang yangbiasa berlaku di negerinya... Di negeri ini tidak ada itu semua. Dia kenal orang itu daripada keturunan kasta tinggi, kasta Brahman... Tetapi dia tidak takut menyentuh orang itu... Memang negeri baru ini sesuai dengannya..."
-Interlok m/s 261*

perenggan pertama atas tu tak bersifat rasis langsung. ia bersifat fakta bagi sesetengah pihak. dah kalau benar tok nenek india tu dulu datang naik kapal bersesak2 macam kambing, nak kata macam mana lagi? nak kata naik kapal kelas pertama ke? dan orang India selatan datang naik kapal murah, macam tu la layanan kapal murah. tak caya, tengok cerita Titanic. nak selesa, bayar la mahal. benda ni fakta. sasterawan negara, Abdullah Hussain tulis menurut kajian, pengalaman dan latar zaman beliau. lagipun buku ni ditulis sepuluh tahun selepas merdeka. orang India di Malaysia zaman tu memang ramai lagi yang diam di estet dan kerja buruh kasar. konteksnya, di atas kapal tu watak Maniam masih ada mentaliti berkasta.

perenggan kedua tu kan menunjukkan betapa Malaya ni negeri bertuah. tiada amalan kasta macam tanah besar India. amalan tu tak dibawa bersama, ditinggalkan di sana. Maniam rasa bersyukur dan mentalitinya sudah berubah.

kedua-dua perenggan ni haruslah dibaca bersama. bila belajar, belajar sampai habis. bila baca novel, baca sampai habis. jangan petik2 ikut suka. lari maksudnya. lari konteksnya. hilang pengajarannya.

kalau orang baca novel ni, sepatutnya orang Melayu dan Cina pun kena buat protes sebab banyak lagi penghinaan demi penghinaan perkauman dalam novel ni. tapi itu semua persepsi dan fakta. takde faedah nak menentang fakta, melainkan ada fakta yang lebih kuat.

kesimpulannya, tok moyang yang berhijrah dulu tu yang Paria. tutup cerita dia, buka buku baru. anak cucu India warga Malaysia sekarang ni tiada yang Paria. semua ialah warganegara Malaysia yang berdaulat dan punya hak yang terpelihara oleh Perlembagaan Malaysia.

p/s: panjang lagi nak ulas pasal novel ni, kita tunggu bahagian 2 [kalau aku rajin nak tambah]
p/s2: nanad, kalau abah u rajin, suruh dia jawab dalam Dewan Rakyat. biar diam sikit puak2 ni. tak sedar dek untung!

*novel INTERLOK edisi khas sasterawan negara terbitan DBP, 1996

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati