FLASHBACK LAWATAN KE GIZA


hari ni cuti awal muharram...


yeay, boleh pegi giza dgn dzul, melawat firaun dan piramid2 nye...giza dekat je dgn cairo...dzul kata, giza dgn cairo dipisahkn oleh sungai nil...

seberang sungai je pn...igtkn jauh sgt...so, kami naik bas je pegi sana...amik bas depan U, kene 2geneh sorg [matawang mesir ialah egyptian pound,L.E. bhs arabnye ialah janaiyah. bhs pasarnye, geneh. mungkin mcm matawang negara2 afrika lain kot, pakai guineas...mungkin, andaian aku saje]


kat sini, tgk piramid dari jarak dekat...perasaannye xtergambarkan...tgk kerja org zaman 3000tahun dulu...kagum gile bapak pny!!!batu piramid tu seketul2, besar satu depa, disusun2 sampai puncaknya ghaib dan sayup di celah awan [exaggarate je, tp masih besar dan dikagumi]. menurut sejarahnya, batu2 tu semua xberasal dari giza, tapi dikuari beratus2 batu jauhnye dari situ...bab piramid ni, tgk gamba je cukup kot...nah...

ada dua kes naya yg aku nk kongsi dgn korg masa kat giza ni...nasihat aku, korg yg nk pegi lenkali, sila bawak org yg buleh ckp mesir dan tny biar terang supaya xkene naya mcm aku...


himar bersejarah



bersejarah my ASS!!!

kes 1: [cerita dah alihbahasa dr bahasa mesir]

nk tgkp gamba dgn himar.

tuan himar: mari2 encik, tgkap gamba dgn himar, murah encik, saya bagi 5

dzul: mahal a, yeop. toksah tgkp

aku: xkesah a tu, aku balik nanti nk tgkp kot. skrg awal lagi

tuan himar: 5 mahal ke encik? ok, saya bagi 3...3 encik, dah murah tu...

dzul: blah jom, jgn layan pakcik ni...

tuan himar: encik nak harga berapa? mari la encik. himar saya dah hensem ni...kalo 3 mahal, saya bagi 2

[masa ni si dzul plak dah tempted]

dzul: ok la kot yeop. 2 geneh, murah a tu. kang balik nanti xjumpa dah pakcik nih. aku pun xpenah tgkp gamba naik himar

aku: ye ke 2 geneh? jom a!!

aku pn tgkp gamba bergilir2 dgn dzul. aku naik, dzul petik. dzul naik, aku petik

lepas tu,

dzul: nah utk gamba 2 org, 4 geneh. baki 1 geneh mari [hulur 5 geneh]

tuan himar: ape hal pulak 4 geneh ni? bayar dlm USD la encik! sorg 2USD, dua org 4 USD. bak mari la 20 geneh!

dzul: AAA?? cis, kita dah kene 'scam' dgn pak arab ni...haram...amik ni, 5 geneh, cukup la tu...dah, jom blah

aku pun pas a lagi 5 geneh nk cukupkn 10 geneh...siot je tuan himar...


kes 2:

nk tgkp gamba dgn unta

tuan unta: hello friend, lets take picture. free! no pay!

aku: [sejak bile aku kwn dgn dia ni]...isk3.jom dzul, tgkp dgn unta plak.

dzul: xnak ah. aku dgn unta dah penah dah. ko tgkp sorg je la

aku: ko tlg deal kan, jgn terkena mcm himar siot td

kali ni dzul berjaya deal dgn tuan unta, dan setuju dgn harga 5 geneh

aku pun naik unta, pas kamera kat dzul, dzul petik gamba aku...flash menyala 2-3 kali

aku: ok, time kasih. nah 5 geneh, buat makan mlm ye...[penuh sopan santun aku pas duit kat tuan unta]

tuan unta: 5 je ke encik? tadi nampak flash 2 kali. satu unta berdiri, satu unta duduk. 2 kali petik maknenye 10 geneh la encik. sila bayar ye...

aku: harammmm...kene skali lagi...

dzul: [sambil menyumpah2 ckp melayu] mana ada! tadi deal 5 geneh je tgkp gamba, xda ckp pn pasal sekali petik sekali bayar...ah, xda xda...5 geneh je cukup...jgn nak byk lemak...

arab, selagi boleh belit, dia akan cuba belit...kene la pandai2 nak rungkai kan sendiri pas tu...



sape2 yg pandai, sila terjemah bendalah hieroglif ni...pastu bitau aku ape maknenye...

sphinx, idung tobek


dalam binaan yg di kwsn piramid ni, xleh tgkp gamba sebenanye...tp aku sempat snap tanpa kantoi dek pak guard...dzul kata buleh je petik gamba...warning larangan tu fungsi dia ialah, apabila kantoi tgkp gamba, pak guard tu ada hak nk 'pau'/mintak duit 'bakshish' kat korg...[bakshish tu mcm rasuah/duit kopi a jugak...]

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati