Archives

Perawan Salju

ada satu dongeng Rusia/Ukren. pasal perawan salju. bukan snow white dgn 7 org kerdil tu. nama dia Snegurochka.

Snegurochka ialah anak kepada Musim Bunga dan Musim Sejuk. dia membesar keseorangan dan ingin berkawan dengan bangsa Manusia. satu hari dia berkenalan dengan budak gembala bernama Lel. Snegurochka suka kepada Lel tetapi hatinya dingin dan tidak dapat mengenal cinta. ibu Snegurochka berasa kasihan lalu menghadiahkan cinta kepada hati Snegurochka. sebaik saja hati Snegurochka merasa kehangatan cinta, Snegurochka pun cair lalu mati...

isk3...syahdu x cerita ni? maklumat lanjut pasal Snegurochka, klik SINI




yang dalam video tu pun konon2 Snegurochka. sedang mewakilkan Ded Moroz/Pakcik Santa membagi2 hadiah sempena Krismas. ada bunian/elf lagi.

pedulikan sama Snegurochka, layan Patrick lagi best! hahaha


p/s: ni kat pejabat pos. aku kirim kad ucap tahniah kpd psgn ashraf & mastura...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

bila dah namanya ribut...



...mestilah ada tinggalannya.

mula2, salji mmg putih bersih. tapi bila dah lama, dia jadi lumpur la. sama macam banjir di malaysia. bercampur ais dengan tanah. tambah pulak dengan sistem longkang yang hancus. bergenang2 kolam di mana2...

aku tak tau mcm mana orang2 negara eropah yang maju bersihkan ais tepi jalan. tapi orang sini, pekerja bandaran akan cedok ais kat kaki lima, lps tu humban ke tengah jalan. nanti biar kena gilis dengan kereta jadi butir2 kecik. senang cair...bila dah cair, x mengalir ke mana2 pulak dah. balik jadi kolam...



ni baru sikit. kat privoz, bukit ais tinggi bas, tapi disebabkan benda tu tak ganggu trafik, xada sape pun yang alih. tunggu cair sendiri kot...

p/s: dah nak hujung2 ni la lubang kat tapak but ais aku tu makin besar...nak beli baru kang, xberapa bulan je pakai...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

dulu aku sendiri...

sebab asyima ckp pasal lagu ni semalam, terus aku cari kat youtube. terimalah...



lagu ni gile klasik zaman '80an. aku kecik2 dah hapal. yang lagi best tu, masa tu ada sambutan apa tah kat RTM ipoh, ada Bank Rakyat buat promosi [tahun 1990 kot, sebab masa tu tak masuk sekolah lagi], ada juruacara tu tanya "sape nak hadiah, mari naik atas nyanyi!!!"

terus aku dgn tanpa segan silunya angkat tangan dan ckp nak nyanyi lagu ni.

tak sampai dua rangkap kot, dah dia bagi hadiah. dia kesian tgk aku cuba menarik suara macam makcik zaiton ni kot. dapat la hadiah, dam nuri [burung nuri tu maskot bank rakyat]. macam dam ular la tapi mendidik jgn ponteng sekolah, simpan duit dalam bank, jangan rosakkan pokok2 kat taman dsb. gile seronok! seronok dapat dam, seronok dapat menyanyi, seronok tahap apebendantah! haha~~

sape2 tak percaya cerita ni, boleh tanya kat mak. walaupun mak akan tersipu2 segan, tapi mak akan mengaku jugak yg anak dia pernah menjadi penyanyi di zaman sebelum ada AF, Malaysian Idol, Audition, Jangan Lupa Lirik dan mcm2 lagi program yang merapu2 tu.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

salji lebat


Tuuut~ TUUUUTTT! pukul 4 petang. inilah berita disampaikan oleh Zool Ismi dari Stesen Radio Odessa.

sepanjang hari ini, salji telah turun dengan lebatnya hingga menyebabkan kesesakan lalulintas, kemalangan dan beberapa khidmat pengangkutan awam digantung.

salji turun dengan diiringi angin kencang berhalaju 40km/j bermula lewat pagi tadi. jarak penglihatan terhad kepada 200m dan menyebabkan para pemandu memandu dengan perlahan dan berhati-hati. akibatnya, jalanraya menjadi sesak dengan kenderaan.

keadaan cuaca buruk seperti ini kali terakhir dilaporkan berlaku pada tahun 2005 di mana salji turun pada bulan disember. untuk rekod, 2-3 tahun sebelum ini salji hanya turun dengan lebat pada lewat januari.

akibat daripada cuaca buruk, kedai-kedai terpaksa tutup lebih awal. para penumpang kenderaan awam juga kelihatan turun meninggalkan bas dan lebih rela berjalan kaki untuk sampai ke tempat tujuan masing-masing. ada juga peniaga yang beroleh rezeki iaitu peniaga penyodok salji.

berkemungkinan besar, cuaca buruk akan berpanjangan hingga ke hari sabtu.

p/s: aku pun kena turun bas dan menapak sampai asrama. ingatkan lyudmila bagi balik awal, boleh sampai awal. lagi lambat ada la...siap kena tolak bas lagi [bas sangkut dalam salji]. oh ye, esok dapat cuti. cuaca buruk...

--> pelajar2 akademi pelaut pun kena tolak lori tersangkut depan asrama diorang
--> tram yang tersadai


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

musim putih



seperti yang dikatakan, salji turun awal tahun ni. tahun lepas, salji mula penuh dalam bulan januari. tahun ni, pertengahan disember dah putih dah...

saja nak bagi kitorg main salji lama sikit kot tahun ni...

*teknik penggambaran gaya Izairi*

dalam kelas, kadang2 Lyudmila Anreevna tanya kami pasal suasana bidang kedoktoran dan sistem kesihatan kat Malaysia. semalam dia kompelin pasal sistem ukren yang makin merapu. caj perubatan dan khidmat yang mahal, gaji yang tak cukup. ubat pun mahal jugak.

kitorg pun galak la cakap. "oh, kami kat Malaysia semua percuma. yang bayar2 tu semua kat hospital swasta je. untuk MRI ke imbasan CT baru la kena beratur lama sket..."

Lyudmila Andreevna balas:

"korang kat Malaysia komunis ke? semua pun percuma..."

aku tak tau la org lain tapi aku rasa bercampur-baur. nak bangga ke, nak benci ke, nak ketawa ke.
.
.
.
.
kemudian ada org cakap:

"kami pakai sistem kesihatan cara sosialis/socialized medicine"

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

selamat


Walaupun keputusan silat ialah gaduh maka kita tidak semestinya mesti bergaduh. Ramai yang mempelajari SC hinga akhir hayatnya tidak pernah menikmati gaduh. Kebenaran tentang gerak silat kita akan kita ketahui sendiri. Jika kita sendiri boleh mengukur sejauh mana penguasaan kita dalam gerak yang ada maka kita sendiri boleh mengukur keputusan gerak yang ada pada diri kita.

Pergaduhan akan menerbitkan sifat dendam. Orang yang berdendam akan meneruskan usaha untuk melepaskan dendamnya. Ustaz pernah bercerita dengan saya tentang tabiat seorang yang dipukul kerana sesuatu sebab. Beliau tidak berpuas hati dan terus menerus berdendam. Setiap hari ditunggunya di persimpangan jalan. Apabila lalu musuhnya yang memukulnya, akan terus dilawannya balik. Kalah atau menang tidak dijadikan ukuran. Perbuatan tersebut dilakukan setiap hari untuk melepaskan perasaan dendamnya. Akhirnya manusia yang memulakan pergaduhan tersebut walaupun sentiasa menang tapi berada dalam keadaan yang tidak selamat dan tidak tenang. Beliau mengalah sebagai tanda menyerah kalah. Menyerah kalah bukan kerana kalah berlawan tapi menyerah kalah kerana jiwa tidak tenteram.

Oleh itu peranan ‘selamat’ amat besar maknanya dalam persilatan SC. Jika kita sentiasa berada dalam keadaan yang sentiasa selamat maka itulah kemenangan hakiki yang kita perolehi.


baca yang lengkap di blog Sepak Minang.

p/s: bukan semua yang belajar silat itu suka bergaduh. tapi semua orang suka 'menang' kan? menang dalam ertikata 'selamat' :)

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

sexy chick


kat malaysia, hujung2 minggu org layan china doll, bohsia, pondan siam, minah indo dan mcm2 lagi. aku kat sini lyn 'ayam' ukren...
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
jgn risau, yg ni halal punya. tak caya, bleh a tipon al-raid...kwang3~

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

grechka

korg penah makan bendalah ni x? nama benda ni 'grechka'. ckp inggerisnye 'buckwheat'. tapi benda ni bukan gandum. malah, x masuk dlm kelompok bijirin pun. benda ni pseudocereal/bijirin menyamar. hehe

aku dok sini baru jumpa bendalah ni. memula makan masa kat kafe lyuda. kalo makan pukul 10am, kenyang boleh tahan smpi petang. tapi tak pernah beli masak sendiri. baru minggu lepas aku beli.

kalo masak, grechka ni hapak2 sket. kurang menyelerakan. warna pun lebam jek. tapi grechka kurang berkanji, berserat tinggi dan lambat basi. tak macam nasi. aku tgk kat internet, katanya sesuai utk org kencing manis.

nanad, xnk try ke? hehehe. kot2 mau kurus ke...:P

menu yg biasa org buat termasukla:

  1. grechka dgn telur goreng
  2. grechka dgn sosej
  3. grechka dgn kentang rebus
  4. grechka dgn salad
yg aku makan ni, grechka lauk ikan goreng cili [yg terlebih pedas sbb aku terlebih tuang serbuk cili smpi aku tercirit-birit ]

maklumat lanjut mengenai grechka, boleh baca sini

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

lilin


ilmu ibarat lilin menerangi kehidupan.

tapi sebenarnya aku yg kene menerangi kehidupan aku dgn lilin untuk mendapatkan ilmu, baru la ilmu tu boleh menerangi kehidupan aku bak lilin...

*kadang2 bangunan asrama buruk ni selalu terputus elektrik. musim sejuk ni, semua orang pun pakat pasang alat pemanas, masak air, pengering rambut dsb. alhasil, wayar2 dan kabel2 pun terlebihmuatan/overload dan terbakar. maklumla...pendawaian lama...

tapi kadang2, kalo takde letrik tu, baik tido je...

p/s: rasa mcm zaman sblm merdeka plak, belajar guna lilin, padahal dah abad 21 dah ni. ntah2 mak abah aku pun belajar guna lampu letrik. abah dulu umah kampung ada lampu letrik x?

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

bilik ELS


sekali lagi aku ternostalgia. kali ni sebab kwn skola aku memuatnaik gambar sekolah aku kat klang dulu. gambar bangunan baru. masa aku daftar masuk sekolah ni dulu, bangunan ni baru siap. sisa papan pun x habis buang lagi. cat pun belum lagi. sekarang dah lawa dah. warna-warni pun.

dulu segala gerakerja persatuan ELS buat kat sini. ada bilik khas utk ELS. masa bangunan ni belum siap, bilik ELS kecik ciput je. besar sikit dari jamban. tapi bilik ELS baru, mcm bilik darjah. siap ada meja2 pendek untuk budak2 belajar atas lantai sambil duduk bersila.

pelajar2 boleh guna secara bergilir2. selang2 malam pelajar putera dgn pelajar puteri. datang boleh belajar, pinjam kamus, main 'scrabble', 'boggle', baca majalah TIME dan mcm2 lagi.

tapi yang terbaiknya bilik ni ada hawadingin.

puak2 aku, yakni puak2 ELS [yang diamanahkan memegang kunci bilik ni], lagi la seronok sebab boleh 'prep' kat sini bila2 masa kami nak. [sebenarnya nak tido dalam hawadingin. haha! kadang2 kalo petang2 boleh curi2 tgk VCD. bilik ni ada pemain VCD dan TV]

puak2 aku dulu antara lain Mezang [dak ganung, dah jadi doktor gigi], Syafiq [asal JB, ada kat RCSI], Afif [asal PD, grad kejuruteraan UIA], Heikal [tapi dia ni lari masuk kelab UNESCO, sbb klo dok ELS, jd bendahari, dok UNESCO jd presiden], Intan [asal kangar, skrg kat CUCMS], Nat [kwn skola dgn intan, jadi cikgu kimia skrg ni], Sarikha [asal tganu. mcm cute2 tp suara serak2 dulu ada hati gak dgn dia ni tp xpenah try pun], Anem [yg kawin dgn napie hr tu], pastu Ammar [tuan punya gambar ni yg aku copet kat facebook dia].

Ammar, aku amik gambar dari album FB ko eh? terima kasih!!! :D

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

merah dan biru


kat UK, 'Cold' maknanya air sejuk dan 'Hot' maknanya air panas.

kat US, warna biru maknanya air sejuk dan merah maknanya air panas.

kat Ukren, warna biru maknanya ada air. merah maknanya ada bunyi je.

*dah mula la zaman menggunakan deo dan minyak wangi secara giat! haha!

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

OMG

satu butik baju kat jln rishelevskaya...mengingatkan aku pada seseorg...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

sometimes...

life is filled with rubbish...

in that case, put on a smiley face and remember, the dump truck always come on time...or maybe the bin is always half empty :P

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

Membicarakan Tuhan


apabila manusia ditimpa bala, macam2 perkara boleh timbul di kepala.

masing2 mencari logik, hikmah, punca dan akibat bala yang menimpa. itulah perkara yang ingin diolah dalam drama God On Trial.

berlatar tempat dan masa kem tahanan Auschwitz zaman Perang Dunia II, sekumpulan yahudi mempersoalkan kenapa mereka ditangkap dan diseksa oleh rejim Nazi. mereka menyalahkan Tuhan dan menganggap Tuhan telah melanggar janji-Nya. janji untuk diberikan tanah dan diselamatkan oleh al-Masih.

suasana seolah2 dalam mahkamah dengan hakim, peguambela, peguamcara, saksi dan pendakwa. dokumen bukti - kitab Taurat - terpaksa diganti dgn seorang tahanan yang hafal kandungan kitab tersebut.

pelbagai hujah diutarakan. pelbagai kisah dibentang. ada yang berkata Tuhan telah melupakan kaum Yahudi, ada yang menidakkan kewujudan-Nya, ada yang mengatakan ini ialah proses penyucian kaum Yahudi...

mmg tontonan yang memeluhkan...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

puasa arafah

*Mengenai amalan yang ikhlas, Imam Nawawi dalam keterangannya seperti dilaporkan dalam Hadith 40, berkata amal ada tiga bahagian, iaitu:
  • Amal yang dikerjakan kerana takut kepada Allah. Amal ini dinamakan ibadat hamba.
  • Amal yang dikerjakan kerana mendapatkan syurga dan pahala. Amal ini dinamakan ibadat saudagar.
  • Amal yang dikerjakan kerana malu kepada Allah dan dilaksanakan hak pengabdian, malah membuktikan kesyukuran serta merasakan diri sebagai seorang yang masih di dalam kecuaian dan kebimbangan yang penuh ketakutan kerana tidak tahu adakah amalnya diterima atau tidak. Amal ini dinamakan ibadat yang merdeka.

**Sabda Baginda Rasulullah S.A.W. yang bermaksud : "Puasa pada hari Arafah itu menghapuskan dosa tahun yang lalu dan tahun yang akan datang." (Hadis riwayat Muslim).

Notakaki:

*oleh Idris Musa, Harian Metro

**laman web MUIS, Majlis Ugama Islam Singapura

oleh kerana mengharap dosa tahun lalu dan akan datang untuk diampunkan, marilah puasa hari arafah. byk dosa nih [aku la. korg yg xbyk dosa, klo malas, xyah a posa]!

makluman awal, raya haji tahun ni dlm kelas, ada test control. maka, xdpt a nk video takbir raya atau upacara korban ye.

selamat hari raya haji...selamat menjawab ujian kpd aku. huhuhu

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

cherry

brings a whole new meaning to 'pop the cherry'...

question is, now, who's popping who?

here's a tv ad for d same chocolate desert. voila~

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

sekilas bijak

poster dari wikipedia

ni kisah pencipta pengelap cermin kereta, robert kearns. dan perjuangan dia menuntut hak pengiktirafan kpd ciptaannya.

akibat kecederaan matanya, dia menghadapi masalah penglihatan. pada satu hari, hujan turun dan dari dalam keretanya dia terfikir mengapa pengelap cermin tak berfungsi seperti mata yang berkelip dalam sela masa yang tetap.

maka diapun mencipta alat tersebut dan bercadang untuk menjual ideanya kepada syarikat automotif ford.

syarikat ford kemudian bertindak memasarkan pengelap cermin tanpa memberi iktiraf kepada penciptanya, robert kearns. maka bermulalah perjuangan kearns menuntut supaya namanya dikenali dan ford tidak sewenang2 mencuri ciptaannya.

cerita ni mmg la memaparkan kesukaran dan kegigihan robert menuntut hak. sampai masuk taman bahagia dan bercerai dgn isterinya. mula2 guna peguam. akhirnya terpaksa mewakili diri sendiri. sebab peguam yang ada tak sanggup nak turut cakap dia.

walaupun orang kata dia ni biol - dan mmg jadi biol pun - tapi dia tetap pendirian. tak ramai orang boleh mcm tu...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

Hari Pembebasan Ukren


ni cerita dah terlepas tarikh. tapi aku nk cerita jugak.

gambar2 ni dipetik masa 28 oktober hari tu.

  • slogan atas: 'Sejahteralah Soviet Ukren yang Merdeka!'
  • Komsomolskaya Pravda dengan seruan, 'Proletariat Seluruh Negara, Bersatulah!'
  • tarikh 15 oktober 1944, hari ahad
28 oktober dirai sebagai hari pembebasan seluruh ukren dari cengkaman Nazi Jerman. maka, sebagai merayakan kejayaan itu, bendera kebangsaan ukren pun dikibar di seluruh negara. sebagai kenang-kenangan, satu edisi cenderamata Komsomolskaya Pravda pun diedar. lengkap dengan tarikh 15 oktober 1944, hari ahad.

gambar poster zaman perang dengan panggilan, "Pejuang, Ukren Menanti Kamu!"

N/B: Komsomolskaya Pravda ialah lidah rasmi Liga Pemuda Komunis. maklumat lanjut, klik SINI dan SINI
N/B2: ni bukan propaganda komunis. komunis ialah tak best untuk zaman kurun ke-21 ni. ni ialah nk kongsi pengalaman kat ukren je


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

Bleh bitau mcmne nak ke...



...Jln Bijan?

watak kegemaran aku, Elmo. sorg lagi yg aku suka ialah Ernie yg tinggal dlm apartmen dgn teman serumah, Burt.

Adam Sandler pun kegemaran aku gak.

selain Jln Bijan ni, masa kecik2 dulu aku suka tgk Square One TV. sbb kdg2 dia ada tunjuk watak2 Marvel Comics, mcm Spiderman, Hulk dgn Captain America.

dah ulang tahun ke-40 pun Jln Bijan ni. ntah2 dah ada watak pelakon dia yg dah mati pun. huhuhu...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

sudah sampai!!

kelmarin xda elektrik kat asrama...sepjg hari sampai pagi smlm. sejuk, gelap, terkurung dan terputus hubungan dgn dunia luar [xda internet, komp xda bateri, fon pun mati]...

balik dari amik baju di dobi, dpt kertas makluman. suruh amik barang di pejabat pos. yehuuu!!!


maka, selamatla aku dari memasak selama mana stok mi segera aku tak habis lagi. yabedabedabeduu~~

p/s: mkn mlm smlm ialah kurma daging dgn SANTAN. ulang suara, SANTAN!
p/s2: hantar ikut laut ni makan masa dalam 2 bulan lebih. untuk 12kg, harga dlm RM2++/=. murah kan? kan?
p/s3: dlm ada asam jawa, mi segera, kiub ayam, kopi 3dlm1, sekaya, rendang segera dan ketupat utk raya haji =)

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

u don't wanna die...

...in ukraine.

bicara pasal mati, skrg ni tgh wabak selsema babi di ukren. ada kes mati tapi belum sampai odessa lagi. kes sume kat lviv, ternopil, chernivtsy, khmelnitsky dan ivano-frankivsky. untuk berita lanjut, bleh semak kyivpost.com.

amaran seluruh negara diisytihar 30 oktober. kawalan sempadan diperketat, stesen keretapi tutup, stesen bas tutup, pusat beli belah dah lengang, panggung wayang pun dah disaran untuk kurangkan aktiviti.

31 oktober:
aku gi pekan, buat xerox. cuaca dah sejuk. musim sejuk dah sampai...

1 november:
aku bangun pagi. dah sakit tekak dan bersin2.

2 november:
badan dah panas. malam xdpt tido. kene jaram dgn air sejuk. air sejuk boleh tumpah pulak atas katil. adoiii~~ aku dah mimpi mcm2 dah. spjg malam aku periksa, ada sesak nafas ke tak.

aku tbyg2 klo kne usung masuk wad kat sini. selalu kita tgk org kat dalam. ni aku dah ternampak2 aku duduk kat 'dlm' pulak. kes parah, aku kene H1N1. lagi parah, kot2 ter'meninggal' kat ukren. serius, korg xnk mati kat sini. nti kne bedah siasat tanpa belas kasihan. mmg TANPA BELAS KASIHAN...

3 november:
mujur aku bangun pagi, demam dah kebah. badan dah tak panas. syukur alhamdulillah... pjg lagi umur aku~

aku kene selsema sbb tido tertekup muka dgn selimut tebal yg berhabuk2. terus aku bertekad utk anto dobi selimut tu dan jual. hehe

bila kita dah hampir kehilangan, baru kita tahu nilai sesuatu, kan?

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

mat-tam

bila tgk gamba ni, teringat masa sekolah2 dulu. ni ko la ni effy, gi 'upload' gamba ni. kan aku dah ternostalgia...



antara nostalgia termengesan [ada ke istilah ni? yang paling memberi kesan = termengesan] kat aku ialah insiden dalam kelas met-tam [org lain kata add-maths atau matematik tambahan].

masa tu, cikgu mariah tgh mengajar kat depan. tajuk pembezaan ke persamaan serentak. yg ada lukis2 graf garis lurus pastu kene lorek rantau kat bawah garis tu. ye aku tak belajar PPSMI, nk wat camne. istilah aku lain...kui3

cikgu mariah mmg le tgh mengajar kat depan. aku kat belakang tgh dok belek2 jari aku. aku tgh ada dlm dunia aku sendiri sbb masa tu aku sepatah haram tak paham ape cikgu mariah dok bersyarah kat depan.

sekali tu...

"awak, yang tengah main2 dgn kuku tu. mari sini!"

bedebab! aku jatuh balik ke dunia nyata.

"ambil kerusi awak dan duduk kat tepi pintu tu. daniel, awak pun sama. pergi duduk sana!"

maka hari tu, aku dan daniel duduk jadi pak jaga kelas 401 sampai habis kelas met-tam. nasib baik zaman tu kelas lelaki n pompuan asing2. xda la segan sgt. yang malangnya, ada pulak cikgu melintas2 sambil jeling2. adoiyaiii...

"buku kamu mari sini. lepas sekolah, datang jumpa saya kat bilik guru."

lps habis sesi sekolah hari tu, aku pun senyap2 gi bilik guru, amik balik buku dri cikgu mariah sambil mendapat ceramah motivasi percuma. menitik gak air mata kena. huhuhu

aku pun insaf.

haih...zaman remaja mmg terindah!

p/s: aku tetap gagal 2 kali ujian met-tam lps insiden ni. tp periksa akhir tahun aku lulus. wlpn markah aku 42 je. aku mmg lemau bab2 matematik ni...
p/s2: naik tingkatan 5, cikgu lain pulak ngajar aku. cikgu saadiah ada metod lain untuk memaksa budak2 malas mcm aku ni belajar. iaitu dgn gabung kelas dgn kelas budak perempuan...maka, tak dapat tidak, terpaksa la kami memperpandaikan diri demi menunjuk hero. haha!

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

excuse me -PART 2-

dulu aku pernah cakap pasal 3 golongan yang baik kat ukren ni. kat sini

smlm aku jumpa golongan yg satu lagi. kali ni dia nak seluk poket aku. cisss!!!

masa tu nak naik bas gi kelas. tetiba je kat pintu bas tu, sblm naik, ada org tanya, "bas ni pegi privoz x?"

aku jwb la, bas ni pegi stesen ketapi. dia pun 'OK' pastu naik skali.

tak lama pastu, tetiba aku rasa geli2 kat rusuk aku. aku dah syak dah. aku tgk cecepat sambil tgn aku seluk poket aku sendiri. laju je tgn brader yg tanya td tu tarik balik.

SAH DAH NI! PENCOPET! cilaka punya pencopet. nak seluk2 pulak.

bila dia rasa dia dah kantoi dgn aku, terus dia pusing blkg, ngadap pintu bas. sambil tekup2 muka dia dgn lengan yg pegang palang pemegang kat atas tu.

spjg jalan tu aku perati kot2 dia nak seluk org lain. dia ni mmg xbagi peluang punye. lps kantoi nak seluk aku, dia gi raba2 punggung org lain pulak. [ok, bukan la raba punggung, tapi raba dompet.] punggung satu awek ni pun dia raba. tapi sah2 la awek x simpan dompet kat punggung kan? [aku bukan saje2 nak tgk punggung awek tu ok? aku tgk tgn pencopet tu, kot2 bleh jadi hero ke ape ke. hehe. sungguh tak ikhlas!]

tak lama lps tu dia kena tegur lagi dgn satu awek ni sbb dok rapat sgt.

aku pun bitau hajar supaya jaga2 dgn mamat ni.

bas pun nak sampai kat privoz, aku nampak dia masukkan sekotak rokok dlm poket dia. rokok copet le tu kot...

contoh keadaan dlm bas yg sesak dan sempit, kegemaran para pencopet

p/s: hajar pun cakap, mmg la sangat tak logik org tanya bas ke privoz ke tak. privoz tu semua org tau kat mana dan akan ada tulis kat depan bas. tu mmg umpan dia nak bagi nampak ramah, sebelum mencopet poket...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

tabib yang bagus


Хороший врач негодного полезней -
Причину не поймешь ты сгоряча.
Ведь если не спасет он от болезней
Спасет хотя бы от... негодного врача.

::Pantun rusia untuk para tabib, terjemah ke melayu::

Tabib yang bagus membantu si cacat,
Menanggap punca janganlah gopoh;
Bukanlah si tabib menambah mudarat,
Meski gagal menjadi penyembuh...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

kad hijau

hey2!

petang tadi baru dapat. kad raya kedua. nampak gayanya tahun ni ada 2 saje. dan xda bungkusan raya mcm tahun lps. hehehe.

dua2 warna hijau. yg tinggi tu dr REd, yg segiempat sama tu dari cikgu zurina tganu.

kenapa kad ni lambat, dah hujung syawal baru sampai, aku pun xtau. samada pos ukren ni ikut raya sekali ke, dengki dgn aku sbb dpt kad raya ke ataupun mmg saje dia nk tunggu diwali baru nk bg kat aku.

apepun, terima kaseyyyy!!!

*adakah maknanye aku kne balas dgn kad raya haji? hehe :P

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

ms natalya - UPDATED

ingat tak dulu kitorg gi tgk balet dgn cik Natalya? kalo x ingat, klik sini


minggu lepas dia ajak kitorg dtg umah dia plak. saje je dia nak jumpa kitorg. dah tahun 6 ni, tahun dpn dah xda peluang dah. lgpun, ahad lepas ialah hari guru ukren. ahad pertama setiap ogos. aku pun baru tau. yg 1 september yg aku ckp dulu tu hari pelajaran, sambutan lain pulak. adoiii...byk sgt hari guru la cikgu la pelajaran la. orang ukren skrg ni xda la canggih sgt pun. haha. sempat gak nk kutuk tu :P

maka kami pun naik la marsyrutka/bas ke umah dia ni. bas nombor 201, berenti kat palochka. entah hulu banat mana ntah. setengah jam gak, sampai tertido2 dalam bas pun ada.

sampai2 je kat palochka tu, dia jemput masuk umah. tak tau pulak yg umah dia ni ada bela anjing. cis! melompat2 la jugak kene sergah dgn anjing 2 ekor. Rizhy dgn Batman. [bukan Batman yg pakai ketat2 warna itam tu, tapi Butt-Muhn. cik Natalya kata Batman tu sejenis tarian tradisi ukren, tapi aku xjumpa plak artikel wikipedianye].
kat belakang rumah ada sekor lagi. nama Rex, shepherd jerman, tinggi pinggang.

yang perang tu nama Rizhy, yg putih nama Batman. yg baju hijau tu nama Ania. hehe. baru 13 tahun :P sebelah kanan tu nenek dia, baru 60 tahun lebih...

laman rumah ada kebun strawberi, kubis, tomato, lada, tembikai, tembikai susu, labu kundur, labu, rasberi, bunga2 dan bela ayam

xda la cerita banyak pun dtg umah dia ni. kenal2 dgn keluarga dia, mak ayah dia n anak dia.

yg kat tapak tgn tu namanya khmelnik. bubuh dalam beer kat 'brewery' untuk beer yg lebih berperisa. perisa apa, aku xtau...perisa khmelnik la kot :D
dengan pokok beet merah. untuk buat borscht. mcm ubi, tapi warna merah mcm darah

lps tu ada makan2. ni yg best nih. ada lauk ikan salai, kentang kukus dgn cendawan, pastu ada kantung kecik2 isi cendawan, n nasi masak dgn lada. sekali banyak daa...

jus tomato dlm jag. ikan salai, keju kambing, cendawan dan ubi kukus

lps tu ada lagi mak dia masak nalistniki. nama je gempak, tapi sebenarnya lempeng gulung, dalam ada inti keju kotej, tvorog. manis2 sira dgn air gula. layan gak a. silap dah kenyang jek. kalo belom kenyang, mmg abis a aku bantai. kui3 :P

air pulak dia jamu kompot pic dgn strawberi, pastu ada kompot rasberi dgn epal. kompot ni air buah rendam. buah tu rebus, pastu rendam dgn air gula. ada lagi jus buah tomato. yg ni mmg la aku x sentuh. sbb xkena dgn tekak aku. hahaha!

lps kenyang melantak, sembang sikit2, cik Natalya ni rancang nak bawak kitorg gi melawat silo peluru nuklear plak lps ni. tp tgk musim la. kalo sempat, bleh a nk pegi. ada berapa je dalam dunia kompleks peluru nuklear. satu kat sini, pastu ada kat amerika dgn mana ntah. teruja plak aku...

nalistniki, bawah kiri. vertuta, bawah kanan

p/s: cik Natalya ni cikgu sejarah dan kebudayaan ukren kitorg masa tahun 1 dulu.
p/s2: bila dapat jamuan yg meriah ni baru la terasa yang ukren pun ada adat-budaya berjamu yg tertib. kalo tgk kat kedai, ada kentang rebus dgn goreng jek...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

limau

'aku nak pelimau tubuh badanku...'

tulisan ni bukan nak mewakili mana2 pertubuhan, cuma apa yg aku nk sampaikan ni ialah salah tanggapan umum yg selalunya org tanya. takde la selalu, tapi ada la org yg tanya. soalannya berbunyi begini:

"kenapa kalau org belajar silat, kena ada mandi limau la, mandi bunga la, apa la. pastu ada amalan2 yang tak tentu asal usulnya. kalau belajar saja2 xboleh ke?"

pastu jenuhla nak kene terangkan satu-satu. aku terangkan ikut pengetahuan aku je la. kalo nk tanya lebih2, aku sendiri pun akan tanya org lain dulu. pastu baru aku terangkan sendiri.

kesimpulannya, terdapat dalam entri blog Sepak Minang yang ni. minta izin diterbitkan semula eh?

"Kita juga perlu terima bahawa Silat Cekak tidak dapat dipisahkan dengan ‘ilmu dalam’. Petua-petua dan amalan biasa boleh dikaitkan dengan disiplin ilmu yang menyentuh soal dalaman. Petua-petua yang tidak disertai dengan kesungguhan tidak akan memberi makna kepada si penerima. Bagilah apa jenis petuapun. Bukan mudah untuk menguasainya tanpa meletakkan keyakinan yang bersungguh-sungguh. Itu sebabnya setiap penuntut itu akan diuji terlebih dahulu. Bagi guru, kesungguhan penuntutnya adalah menjadi penguji utama sebelum menurunkan sebarang petua. Terdapat banyak aspek dalam SC yang membolehkan guru melihat dan mengkaji kesungguhan anak muridnya. Amalan tidur atas kain putih adalah salah satu cara untuk menguji kesungguhan penuntut. Walaupun jangka masanya pendek, tapi mendatangkan bebanan kepada mereka yang tidak bersungguh. Di situ kita boleh buat tapisan. Mereka yang engkar melakukan arahan, tidak perlu meneruskan pelajaran. Kalau dalam jangka masa tiga malampun tidak menunjukkan kesungguhan, macam mana menjalani hari-hari berikutnya belajar pelajaran SC. Pasti kecundang sekerat jalan."

tu le dia kesimpulannya. kesungguhan. siapa2 yg bersungguh2, akan dapat bahagian dia. kalo tak bersungguh2, rentikan la. hehe

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

sepak bola


antara perkara-perkara yang boleh menyatukan orang dlm dunia ni ialah sukan bola sepak. bola sepak boleh menyebabkan orang lupa makan, tido, awek dan pelbagai kesusahan hidup.

bola sepak juga boleh menjadi mangkin pengubah hidup seseorang.

dari situ, timbul idea dari ... [aku dah lupa nama pengasas projek ni. dalam dokumentari ni ada sebut] untuk menganjurkan liga bola sepak untuk perempat-perempat seluruh dunia demi mengubah hidup dan masa depan mereka dan juga untuk melegakan hidup mereka dari kesengsaraan hidup merempat.

dokumentari ni memaparkan kehidupan beberapa manusia yang berhidup malang akibat dadah, perang, kepapaan, krisis rumah tangga yang meletakkan mereka dalam situasi mereka sekarang.

apabila kita dapat tengok orang hidup susah, barulah kita tahu syukur dan mendalami erti kehidupan. barulah kita dapat harga dan nilai hidup bahagia.

banyak bahagian yang menyentuh hati tapi ada satu bahagian yang menyentuh sensitiviti. bahagian si najib, peserta dari afghanistan, yang baru keluar dari negara dan teruja dengan suasana pergaulan bebas. seolah2 nak menunjukkan yang taliban dulu tu salah. ye, tak semua yang taliban buat tu betul tapi pergaulan bebas tetap salah.

well, nobody's perfect. including me.

sape2 yg nak terasa syahdu2 menengok org2 kurang bernasib baik mewakili negara diorg main bola Piala Dunia Golongan Perempat, boleh la muatturun dan tonton. cari kat seventorrents.com...

website asal: Kicking It
website Piala Dunia Golongan Perempat: Homeless World Cup

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

soviet yang runtuh

aku tgh berangan2...sampai la satu minit tu...

"zaman soviet dulu, kami diajar dengan nilai-nilai moral dan etika. zaman tu, disiplin memang dititikberatkan.

zaman sekarang, soviet dah jatuh. tapi pada masa yang sama, tak ada sistem yang mengganti. seolah-olahnya kami dah bertolak tapi tak tiba ke tujuan. terkapai-kapai. sebab tu kamu lihat sekarang ni orang-orang muda dah tak ada budaya. hisap dadah, minum arak dan macam-macam lagi.

kamu patut bersyukur kamu masih ada agama. masyarakat kamu di negara kamu berpegang pada agama, maknanya kamu ada nilai untuk dipegang. ada keyakinan yakni iman untuk jaga kamu.

saya dan orang-orang sebaya saya, kami dulu komunis. kami tak ada agama-agama ni. kami dah dididik untuk mengkaji dan mempersoal hal-hal agama ni. generasi kami memang dah tak boleh terima agama. pada saya, agama memang sepatutnya diterima dan diamalkan tanpa banyak soal.

kamu ada nabi kamu. yang memang ada fakta kukuh dari sejarah tentang kewujudannya. kalau kamu tengok TV, ada siaran import dari AS yang mengkaji sampai tahap mempersoal kewujudan Jesus/Isa tu sendiri.

itu dah bukan agama namanya, itu dah jadi maklumat..."

lepas tu aku terus berangan lagi sambil pensyarah aku bersyarah pasal 'social medicine'/kesihatan masyarakat...subjek yang membincangkan tentang statistik dan sistem tatakerja organisasi di ukren [yang mmg xkan pakai kat mesia. subjek ni amik sbb nak lulus periksa akhir nanti je]

p/s: ni olahan dari apa yg aku ingat apa cikgu tu ckp 3 hari lepas

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

where to?

when things happen, it makes us wonder. it makes us think. it makes us stop for a while and ponder. it brought up points for us to consider...
  • where are we going? what is our destination?
  • how do we reach there? what drives us?
  • do we set a goal and try to achieve it? or we learn through our faults along the way?
  • we do realize that the journey is long and winding, right? and we have longer roads ahead of us?
  • people say change is a constant thing. do we have to change ourselves? one thing for sure, we must always change for the better
  • do we treat those changes as sacrificing our values? or as a way to understand and fit better with each other?
  • are we doing the right thing? if it's the right thing, are we doing it the right way?
  • we did wrong things, that's true. but then again, we are humans. and again, we must always try our best to do the right things. and we must help each other at that, don't you agree?
some of the things i did and said are unworthy of my convictions. for that, i seek apology and forgiveness from Allah and from you...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

tari raya =)



يزدكم و اتقواه يجعل لكم من امركم مخرجا

Дорогие мусульманы, Будьте благодарьными الله سبحانه و تعالى то Аллах даёт вам

ещё большее вознаграждение и обрадите себя и поистине Аллах даёт

вам спасение и выхода ...

تقلبل الله طعاتكم

пусть Аллах принять ваши благие дела

و غفر الله لنا و لكم

и пусть Аллах даёт нам простение всем

و كل عام و انتم بخير

и с праздником поздравляю

Umat Islam yang dikasihi sekalian, hendaklah kita bersyukur, dan Allah akan menambah nikmat-Nya dan bertaqwalah kepada-Nya, nescaya anda diberi perlindungan dan jalan keluar dari kesusahan.

Semoga Allah menerima amalan baik anda dan semoga Allah mengampunkan dosa kita semua

dan Selamat Hari Raya

lepas tu, kita menari2 mcm ni. yehuuu!!!



yg menari2 ni kat masjid ar-raid. ewah2!

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

اللهم لك صمنا...


berbuka puasa di kiev utk malam terakhir ramadhan di bumi ukren. nasi ambang/ambeng tradisi jawa. bukan irma yg buat, tp kak suzila. ada lauk ayam, sayur, udang gergasi [xda la gergasi, tapi bukan saiz yg aku biasa beli la. aku beli yg kecik pun dlm 2-3 bulan sekali...], mihun goreng dan kuah asam pedas. makan dlm talam siap berlapik kain saprah batik utk menyerlahkan rasa kejawaannye.

lps buka posa, pergi meronda2 bandar kiev dan menyinggah dua masjid umat islam yang bertelagah untuk mengucapkan selamat hari raya aidulfitri dan untuk memastikan yg esoknya raya. hehehe

video takbir raya diambil secara 'candid' oleh fatin, yg mukanya muncul selama 1 saat setengah di hujung 'shoot'.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

kuda dan merpati - UPDATED

maaflah semua. lama gile x update, xda entri baru. sebabnya ialah aku kene selsema minggu lepas dan xdaya nak ngadap komp. dan xda idea nak tulis ape2 sebab kehidupan sini dah jadi rutin. setiap hari pun lebih kurang sama jek. kang ada yg aku ulangsiar je drpd entri taun2 lepas. haha. bulan puasa, balik2 makan nasi kat masjid, smyg terawih. ok la, yg ni aku ngaku, taun ni kurg smyg terawih kat masjid sbb masjid x buat jamu buka puasa ujung2 minggu. ada sekali 2kali jek pas tu, kelas pun sama jek. awal2 sem ni pulak, kelas yg ada ulang subjek taun lepas. kelas bedah kanak2, kelas biopsi dan bedah mayat pastu kelas penyakit berjangkit kanak2. skrg ni tgh kelas onkologi/penyakit2 barah. huuu~~

ok la, aku btau jugak ada 2 cite yg baru dapat masa buka puasa mlm khamis lepas [rabu mlm khamis le maknanye]. mlm tu dlm kelompok kami ada aku, kodok, koler, nasir [tunisia], suleiman [afrika, xtau negara mana] dgn abdullah [uzbek/tajik].

tgh mkn2 tu, si nasir ni petik cerita org2 belah mongol, kyrgyz dan tajik ni yg makan kuda dan minum susu kuda. si abdullah ni layankan je la.

abdullah: daging kuda ni bagus gile. byk khasiat dan tenaga. kat sana sosej kuda ni kami panggil QAZI

aku: qazi? apa isinye?

abdullah: usus kuda dgn daging kuda pastu ada la organ2 dalaman sikit. rebus lepas tu salai utk keringkan. bagus utk org yg dah kawin. nanti jadi bertenaga mcm kuda!

aku: kalo aku yg belum kawin ni makan, apa yg jadi?

abdullah: org yg belum kawin pun boleh makan, tapi bulan ramadan belum habis lagi, so aku xbleh a cite. paling tidak pun, ko baring berkipas je la. hahaha!

aku: cis...

lepas tu abdullah sambung lagi.

abdullah: kalo agak2 dah lama kawin, tapi takde rezeki lagi, kami ada gak petua. tapi ape2 pun kene doa kat Allah a dulu. kawan aku cuba, menjadi. petua ni bukan saje2 bagi, tapi ada doktor jugak yg syor.

aku: aa...cekabo, cekabo sket.

abdullah: kalo agak2 susah nak dapat anak, pegi cari burung merpati. kene cari yg liar, dalam hutan punya. dah dapat, sembelih. rebus pastu minum air pati merpati tu. kalau dapat, buat byk2 kali. minum dalam gelas kecik, selang2 hari. insya allah mujarab.

lps kenyang makan, kami pun balik...aku balik dgn matlamat baru. nak cari qazi!

p/s: abdullah ni dulu penah dtg hostel, kempen kat aku n aswad pasal jihad, khilafah, chechnya, kashmir, pakistan dan 9/11. kat muka dia ada parut panjang dari kening smpi pipi...
p/s2: suleiman tu aku xpenah kenal pun, tapi dia kwn dgn nasir. klo sape2 dgr dia azan kat masjid, rasa mcm dok dlm rancangan jejak rasul. syahdu gile!
p/s3: petang ni insya allah akan balik kampung ke kiev. beraya kat sana utk kali terakhir. nti ada entri pasal raya la eh? edisi khas~

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

Martial Arts Odyssey



Guru Zahalan: we have been created by God. Everybody believes in God. So, God is very great, He created different kinds of human beings, just to know each other, to learn from each other, to live and to love each other, to live in peace and harmony...



*entry xda masa. tp mmg bernas apa yg Guru Zahalan ni ckp. apa2 pun semua kerana Allah. ni pun pertama kali aku tgk bunga silat kalam...


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

selamat belajar!


hari ni dah mula sekolah balik. 1 september ialah tarikh mula kalendar pengajian untuk negara ukren. pagi tadi masa keluar asrama, berduyun2 mak bapak mengiring anak yg masuk первый-класс/pyervy-klass/darjah satu dgn bunga ros merah. adatnye kat sini, 1 september tu dirai sebagai hari pendidikan. budak2 sekolah bagi bunga kat cikgu2. lebih kurang mcm 16 mei kat mesia la.

masa kat jabatan patomorfologi tadi pun cikgu aku ucap selamat hari 1 september. rasa mcm sekolah lagi la pulak! hehehe

selamat menyambung belajar!

p/s: masa lalu kat kedai makan tadi, ada keluarga yg belanja anak makan kat kedai, meraikan anak masuk sekolah. agaknye anak tu melalak2 kat skola tadi kot...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

balik ke ukren


kembali ke ukren untuk tahun terakhir. perjalanan dari ipoh naik bas star express terus ke LCC-T. bas ni menyediakan air minuman untuk penumpang2. aku hanya melihat sambil penumpang2 lain menikmati air dan makan jajan yg dibeli di hentian PLUS.

hujan...

sampai di LCC-T, berbuka puasa dgn kawan2 lama x-KI yang skrg dah berjaya menerbangkan kapal terbang sendiri. kapal terbang MAS, tapi diorg yg bwk...


masih hujan...

penerbangan ke Bangkok. bergoyang2...mungkin sebab hujan...

dan penerbangan ke Kiev juga masih tetap bergoyang2...adakah sebab hujan?

aku x nak buat ayat klise kata yg hujan tu ibarat sedih mengiringi aku kembali ke ukren dan meninggalkan keluarga.

tinggal setahun lagi. seronok lah!!

p/s: terima kasih kpd kwn2 pilot aku yg belanja aku buka puasa kat LCC-T

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

tsuuuuttt...ahhh!!!



aktiviti aku masa puasa hari kedua nih. tapi mula kecil2an a dulu. nti lps setahun, tambah lagi...



ni pulak anak buah aku...yg kiut

try banding dgn yg ni...agak2 sama x? hahahaha


These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

ramadan 1430H


oh ye, selamat menyambut bulan ramadan tahun ini. selamat berpuasa. jgn tinggal smyg. klo pose tp x smyg, cacat gile rasanye. haha~

sama2 la kita beramal ibadah sempena bulan puasa ni. insya allah, amal yg ikhlas akan diterima oleh-Nya.

ada riwayat tp aku xigt hadis ke ape ke, bunyinye lebih kurg gini:

"satu Jumaat dgn Jumaat dan Ramadan dgn Ramadan ialah pengampun dosa di antara kedua-duanya."

[sape2 yg tau matan/teks yg betul, sila maklumkn kpd aku. trimas :)]

p/s: hari rabu ni dah nak balik ukren dah. adoiii...setahun je lagi. bertahan! bertahan!!!
p/s2: asalnya serban, tapi skrg dh jadi skaf plak. ke skaf yg org buat jd serban? keliru sebentar...
p/s3: adakah tu bermakna serban tu ada multiple personality disorder?
p/s4: hari tu aku gi smyg jumaat pakai serban, pastu sempat jumpa dgn YB nizar jamaluddin. tp xda gambo la. mana ada org bwk henset petik gambo dlm masjid...

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

tetamu putih 3


  • Farine de mais x 200 grammes Il s'agit ici en fait de corn-flakes
  • Beurre x 250 grammes La végétaline est préférable
  • Chocolat noir x 300 grammes
  • Sucre glace x 350 grammes
tu la benda yg aku tgk dlm diari Clemence. resipi untuk kuih coklat Roses des Sables. maknanya Mawar Gurun Pasir.

gigih gile ah si Clem ni, datang dari jauh semata2 nak masakkan bendalah ni utk aku. haha~

xda ah. ni tetamu putih aku yg ke 3 dan terakhir kali ni kot. sbb minggu depan nak balik ukren dah. x larat dah aku nk lyn tetamu putih lg. dgn Clem pun aku ajak jln2 keliling pekan ipoh, padang polo, stesen keretapi dan sampai sesat2 a jugak aku mencari jalan sbb nk cari tempat best kat ipoh ni. punya la susah [sbb xda benda yg best kat ipoh...] huuuu~~

yg sesat tu sbb igtkn nk gi tmn rekreasi gunung lang. taman ni ada ladang rusa, ada tasik, naik bot dan kononnya bleh wat tapak khemah. tapi sampai lambat pny pasal, kaunter tiket bot dah tutup...kesian dia dan aku skali...aku pun xdpt la jugak nk masuk tgk tmn gunung lang...adoiii~~

last2 kitorg pun melencong ke taman lain. kitorg gi kuil dlm gua kek lok tong. tempat yg boleh kata unik la jugak. ada gua pastu ada taman dan kolam kura2. ni pun pertama kali aku masuk tempat ni. dah xda kerja agaknya kot. haha!

balik tu, lps lepak2 kejap dia pun mula projek Mawar Gurun Pasir dan ptg tu, kami satu keluarga pun makan. nyam2!!!


p/s: saje je aku rahsiakan bahan2 tu. bahan rahsia utk kuih raya aku taun ni, muahahaha!!
p/s2: Clem amik subjek sastera kat uni dan dia kena baca byk buku untuk tesis dia. dia kata tu sama susah mcm org amik kursus2 sains.
p/s3: mcm2 cerita sembang dgn dia ni. bahasa, agama, budaya, gosip, keluarga dan perbezaan demo org perancis dan demo org malaysia :P

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

jilat - lekat - pos

Justify Fullmengumpul setem = hobi

mencuri setem = jahat

memalsukan setem yang bernilai berjuta USD = keji

menonton wayang SETEM = sbb aku peminat afdlin shauki

hehe

ni cereka samun/'heist movie' yang aku rasa tak berapa kompleks/ringan tapi cukup untuk meresahkan para penonton. komedi dan unsur kelakar yang tak bodoh. plot cerita yang berbilang sepertinya berbilang bangsa kat Malaysia ni. cerita ni boleh kira adil la, sbb semua org dlm Malaysia ni ada perangai jahat. kecuali si cacat. kalo cacat pun jahat, xtau la ape pny negara ni. huhuhu

p/s: ni tip percuma. kalo tgk movie ni dgn awek, boleh melonjakkan markah dlm kursus Romantik 101...hahaha

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati

15 Dinar Emas

kenduri kawin ahlooqe dan nana, serta faris n naimah. kat kelantan.


maka terbangla aku ke KB dgn linda, irma, belle dan ushop.

...

...

...xda idea nk tulih, sbb pjg sgt citenye...i let d pics do d talking la eh?

  • naik ketapi ke KL. kul 0435 tu...gigih nk maut...
  • main jetski kat sg. kelantan. jue yg punya jetski
  • belle, penunggang jetski separa pro-separa amatur
  • aku? menumpang je sebab xleh pakai spek masa bwk jetski, takut spek jatuh dlm air
  • jue dan irma membelah olak2 sg. kelantan
  • BBQ di tepi sungai...
  • kodok dan ali dan lain2 membakar ayam
  • aku tukang makan...haha!
  • jue tuan rumah
  • majlis nikah ahlooqe/fazlur kat kuala krai
  • ahlooqe yg pucat, japgi dah tak bujang dah...haha~
  • kenduri faris pulak esok harinya kat kg. laut
  • faris dan naimah. naimah org melaka
  • malam tu pulak, main futsal...setelah TIGA TAHUN tak main bola. padang mahupun PS2
  • lepas agak2 tak larat, jadi penjaga gol. save 2...bolos , x terkira
  • ali sakit2 kaki sbb xcukup warm-up dan stretching
  • seluar skuad kebangsaan...ali yg punya
  • esoknya ke KT, jumpa cikgu Zurina. sambil2 tu gi masjid kristal dan beli keropok
  • masa balik ke ipoh, ada pakcik kirim barang ke anak sedara dia kat ipoh. aku dpt la rm10 sbb jadi kurier dia ni. rm 10 pun duit beb!
  • mcm nama orang kn? cikgu Zurina ckp, "who the h*ll is trash?" haha
  • x kelakar ke?
oh ye, 15 dinar emas tu maskahwin dan nilai duit hantaran ahlooqe kpd nana

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...