malam ni malam ke 28 ramadan. makna kata, insya allah ada 3 hari lagi nak puasa [hari 28, 29 dan 30] dan lepas tu boleh la raya.


masa bulan ramadan ni, antara amalan yg dituntut supaya kita amalkan ialah membaca al-quran. yg afdhalnye ialah tadarus, macam yg buat zaman sekolah2 asrama dulu. kalo x silap aku, perkataan 'tadarrus' [ta dal ro sin] maknanya 'saling belajar'. sorg baca, sorg dgr dan semak. minimum 2 org, maksimum xditentukan. selalu buat dlm group 8-10 org. kalo yg baca tu ada salah, yg lain tu tegur. tu la makna saling belajar.

tapi kalo dah xda member nk ajak tadarus, baca sorg2 pun ok. cuma nak kene ada extra attention. baca kene teliti sbb xda org nak tegur.

yg aku nk cite kali ni ialah camane nak khatam quran dalam masa sebulan. sebenarnye, kalo ikut tips yg aku nk bagi ni betul2, setahun tu, 12 kali buleh khatam quran. sebulan sekali la maknanya. sanggup x sanggup je.

apehal yg aku bg tips ni time hujung ramadan? sebabnye, kalo aku bagi awal2 pastu kalo aku sendiri pun xsempat khatam, kan dah kene kat batang idung aku sendiri...baik aku bagi hujung2 sket, insya Allah aku dpt khatam quran dgn tips aku sendiri. hehehe.

tips ni aku dapat masa aku skolah menengah dulu. x silap aku masa tingkatan 3, atau tingkatan 4. masa aku dapat dulu, terus aku buat pastu berjaya . masa form 5, xberjaya sbb ada SPM [huh, alasan je ni]. lepas2 tu pun xberjaya gak sbb aku malas. ye aku mengaku. patut aku suh mak aku rotan aku. huhuhu

quran yg camni le kene ada. tips aku xleh pakai utk quran cetakan lain

tipsnye camni:
  1. kene ada quran rasm Uthmani yg biasa. yg besar ke yg kecik ke x kesah. tafsir quran xmau. ala, yg biasa ada jual kat kedai, ada 604 mukasurat. xyah pening kepala nk bilang. cek je surah an-nas [surah 114] dia kat page berapa.
  2. pastikan satu hari dapat khatam satu juzuk. boleh ke? ada bran?
  3. sebenarnya, satu juzuk tu ada 10 helai/20 mukasurat. maknanya di sini, kita boleh pecah2kan dia utk memudahkan pembacaan. camne plak tu?
  4. satu hari ada 5 kali solat. lepas sekali solat, baca 2 helai/4 mukasurat. pastikan sepanjang ramadan, jgn tinggal solat [xramadan pun solat xleh tinggal] baca quran tapi x solat pun x leh pakai gak.
  5. tujuannya baca 2 helai lps solat ialah supaya tak stress dan x gopoh nak habiskan sekali hadap satu juzuk.
  6. sebagai langkah berjaga2 kalo2 ramadan taun ni ada 29 hari dan x sempat nak habiskan 30 juzuk, juzuk ke 30 tu korang boleh la baca masa tunggu bas ke, masa tunggu giliran kat klinik ke, masa boring2 ke. juzuk 30 kan ke juz 'amma. dari 'amma yatasa alun' sampai 'qul a'udzu bi rabbinnas' xda a susah mana pun. kecik2 pun ada org hafal.
jadi, insya Allah lepas solat Asar 29 ramadan, boleh la kita sama2 baca doa khatam quran dan lepas tu boleh la kita nak raya sebenar2 nya pada 1 syawal nanti.

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati