UPDATE: IDEA AKU SIKIT LAGI NK SERUPA DGN CDGN DR. ASRI :p

PILATES

ni satu cadangan/opsyen utk org2 yg nak jugak cari pusat2 latihan yoga. aku malas nk terangkan kat sini. sila baca sendiri dan cari rujukan2 lain kat internet.

memula dulu aku ada pendapat yg aku nk ckp pasal yoga ni. tp lps aku bertanya kpd org2 yg lebih berpengetahuan, maka aku batalkan niat aku. silap2 aku plak yg menyimpang. hehehe. so, skrg fatwa dah keluar, adalah menjadi tanggungjwb muslim utk mendengar apa fatwa tu ckp, dan nilai diri sendiri.

2-3 hari lepas, aku ada download dokumentari islam: empire of faith. ada 3 siri. siri 1: the messenger, berkisar tentang kehidupan dan sejarah rasulullah SAW. siri 2: the awakening, tentang zaman kegemilangan islam, perkembangan ilmu perubatan, falsafah dan kejuruteraan. siri 3: the ottomans, pasal asal usul kerajaan turki uthmaniah.

yang aku nk highlightkan ialah siri 2: the awakening. zaman perkembangan ilmu islam. zaman tu melahirkan ribuan tokoh ilmuwan. mcm mana diorg dapat ilmu dan dari mana? tokoh falsafah zaman tu kaji falsafah greek, tokoh matematik dapat ilmu dari matematik tamadun india. ilmu matematik tu dikembangbiakkan dan hasilnya mcm ilmu algebra dan sistem nombor arab [sistem nombor ada 2, sistem roman dan sistem arab].

jom kita tgk masalah org kita sekarang.

degil xnk dgr fatwa ulama.

kenapa xnk contohi umat islam cerdik pandai zaman dulu?

sedikit sebanyak fatwa larangan ni sebenarnya mencungkil kreativiti umat islam. org2 yg giat dgn benda ni kena la kreatif sambil tak melupakan tuntutan agama. belajar la ilmu yoga tu, lps tu pisahkan la yg mana jasmani, yg mana rohani yg xbuleh ngam dgn akidah muslim. kembangkan jd ilmu kesihatan jasmani yg baru. tukar nama, jgn panggil nama yoga dah. panggil la nama yg moden sket.

habis cerita, semua org puas hati.

kalo nak cerita pasal pembersihan ilmu ni, abah aku ada je cerita bab pembersihan ilmu silat. abah aku cakap, dulu2 ustaz2, ulama2 semua ada ilmu silat. ustaz2 zaman sekarang je yg xreti ilmu silat ni. tanggungjawab org berilmu agama la nk bersihkan ilmu ni supaya org ramai buleh belajar ilmu yg betul, yg dituntut oleh agama. ilmu yg mengajar disiplin, menyihatkan badan, menjaga diri dan pelbagai men- lagi.

buleh pakai x idea aku?

These icons link to social bookmarking sites where readers can share and discover new web pages.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Mixx
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • Spurl
  • StumbleUpon
  • Technorati